Rubrika: CVIKY

  Sklapovačky s rotací

Sklapovačky s rotací rozvíjí celý břišní sval se zaměřením na šikmé břišní svaly. Cvik je velice náročný a není určen pro začátečníky, kteří by ho nemuseli silově zvládnout.

Hlavní zapojené svaly

Přímý břišní sval (musculus rectus abdominis)

Plochý sval lokalizovaný na přední ploše břicha na obou stranách bílé linie. Začíná na chrupavkách pátého, šestého a sedmého žebra a na hrotu prsní kosti. Sestupuje vertikálně a pojí se k horní hraně stydké kosti. Při stahu předklání hrudník nebo zvedá pánev, přičemž zároveň stlačuje břišní orgány. Hraje důležitou roli při defekaci a porodu.

Zevní šikmý sval břišní (musculus obligus externus abdominis)

Široký sval umístěný na postranní stěně břicha. Začíná na posledním žebru a šíří se šikmo ve tvaru vějíře mnoha svazky, které končí ve šlašité membráně vážící se do pochvy přímého svalu břišního. Stahy tohoto svalu táhnou žebra dolů, předklánějí hrudník nad pánev a uklánějí hrudník do stran.

Vnitřní šikmý sval břišní

Sval ležící pod zevním šikmým svalem. Vychází z předního horního trnu kosti kyčelní a aponeurozy širokého svalu zádového a vede vpřed jako vějíř. Na horu se připojuje k chrupavkám posledních žeber, dolů do stydké kosti a vpředu ve středu končí v široké membráně, která se slučuje s pochvou přímého svalu břišního. Jeho funkcí je stahovat dolů žebra, předklánět hrudník, uklánět ho do stran a stlačovat břišní orgány. Pod tímto svalem běží v rovnoběžné rovině přičný sval břišní.

Ostatní zapojené svaly

Bedrokyčlo - stehenní sval (musculus iliopsoas)

Sval tvořený dvěma částmi: musculus psoas major, začínající na posledním žebru a bederních obratlích a musculus iliacus, začínající na kyčelní a křížové kosti. Obě části se spojují a když vstupují do stehna, připojují se k malému trochanteru stehenní kosti. Jeho funkcí je ohýbání dolní končetiny v kyčli vpřed a fixace pánve a dolní končetiny k páteři a tím udržení vzpřímeného postoje.

Provedení cviku

Lehněte si na zem, nohy jsou natažené a ruce máte na prsou.

Nadechněte se a s výdechem silou břišních svalů zvedejte s kulatými zády hrudník a kolena k sobě. S nádechem se vracíte do původní polohy.

Foto instruktáž

Sklapovačky s rotací jsou velmi náročným cvikem, který zvládnou pouze jedinci se silnými břišními svaly. Začátečník nemá šanci cvik odcvičit pro nedostatečně silné břišní svalstvo.

Detail cviku

Cvik provádějte pomalu a kontrolovaně se zapojenými břišními svaly po celou dobu cvičení v obou fázích pohybu. Břišní svaly udržujte neustále pod napětím správnou technikou při provádění cviku.

Rozbor cviku

A - počáteční poloha

1. Počáteční poloha cviku je velice důležitá. Všimněte si z obrázku, že nikdy nepoložíte nohy ani hrudní část těla na zem. Nohy a hrudník držíte neustále nad zemí, což zajišťuje stálé pnutí a zapojení břišních svalů, které tak nemají šanci si během cvičení odpočinout.

2. Nejtěžší část pohybu není přitáhnout nohy k hrudníku, ale návratová poloha, kdy držíte hohy a hrudník těsně nad zemí. Břišní svaly jsou pod stálým napětím což je dobře.

B - závěrečná poloha

3. Při závěrečné poloze je velice důležité najít polohu, kdy je poloha v horní fázi cviku maximální. Jestliže budete stehna přitahovat příliš k tělu, částečnou práci břišních svalů budou přebírat kvadricepsy.

Příliš přitažený hrudník k stehnům začne do cviku zapojovat antagonistický sval břicha napřimovače páteře.

Je tedy velice podstatné najít svoji správnou polohu, kdy pohyb v horní části polohy na moment zastavíte, tím se ještě více pnutí břišních svalů navýší.

Závěr

Sklapovačky s rotací jsou velice obtížným cvikem, který nezvládne každý. Jesliže již nevíte co by zabralo na vaše silné břišní svaly, nastudujte si techniku cviku a uvidíte, že břišní stěna dostane nový impuls k ještě většímu zesílení vašich břišních svalů.

 

 

 

2017 © Vseokulturistice.cz – Všechna práva vyhrazena.