Rubrika: VÝŽIVA

  Jak rychle zhubnout?

Tento problém řeší řada z vás. Říkáte, že jste již vyzkoušeli všechny diety? A žádná nebyla účinná. Tento článek vám pomůže najít to správné řešení. Nadešel čas, kdy vaše kila půjdou dolů!

Odbourávání tuků (vyrýsování) znamená pro celou řadu lidí velkou výzvu, nejedná se o snadný úkol. Nesnažte se drasticky omezovat přísun kalorií. Když se snažíte zhubnout za krátkou dobu a příliš omezíte přísun kalorií, budete mít svoji původní váhu po zhubnutí brzy zpět a ještě něco navíc.

Proč po skončení nízkokalorické diety přiberete zase nazpátek?

Omezení kalorií navozuje v těle stav podobný hladovění. Díky tomu se začíná uvolňovat enzym, který podporuje uskladňování tuků. Tzn. tělo se po nízko-sacharidové dietě začne připravovat na další výkyvy ve vaší stravě. Začne si dělat tukové zásoby, aby v příštím období nestrádalo a mělo dostatek energie. Váš organizmus je naprogramován k tomu, aby co nejdéle přežil bez jídla.

Tělo nechápe, že máte v lednici dostatek jídla, a že se snažíte jen zhubnout. Váha se tedy vrací snadno k původní hodnotě a často vystupuje i výš.

Mezi dva nejdůležitější hormony, které se účastní budování svalové hmoty a odbourávání tuku patří Inzulín a Glukagon. Oba vznikají ve slinivce břišní. Regulují metabolismus sacharidů a tuků. Pokud dojde ke zvýšení hladiny krevního cukru, obvykle po konzumaci sacharidů, zvvýší se hladina Inzulínu.

Inzulín transportuje glukózu do buněk, kde je spalována ve formě energie nebo uskladněna jako Glykogen. Když jsou sacharidy vyloučeny příliš rychle do krve, dojde k nadměrné produkci Inzulínu. Proto část sacharidů je přeměněna na tuk - místo toho, aby byla uskladněna jako Glykogen.

Jednoduché cukry patří k rychle se vylučujícím a způsobují proto rapidní růst hladiny Inzulínu. Proto se výživné látky dostávají do úseku tuku - nikoliv tam, kde byste je chtěli mít.

Inzulín se zúčastňuje také svalového růstu, neboť transportuje určité aminokyseliny do svalových buněk. Aby k tomu mohlo dojít, potřebujete sacharidy. Musíte, ale konzumovat správné druhy a ve správném množství!

Glukagon má opačný účinek než Inzulín. Pokud hladina krevního cukru poklesne, vylučuje se Glukagon.

Dochází k tomu několik hodin po jídle. Glukagon pak aktivuje konverzi Glykogenu na Glukózu v játrech, čímž reagují na nízkou hladinu cukru v krvi. Tím také signalizuje tělu, aby začalo odbourávat tuk. Pokud totiž není k dispozici dostatek sacharidů, organizmus začne využívat energii z tuků.

„ Na vašem jídelníčku závisi zda budete tuky nabírat
nebo je odbourávat. “

Poměr Inzulínu a Glykogenu v těle určuje, zda budete tuky nabírat nebo odbourávat. Tento poměr můžete přirozenou cestou kontrolovat správným rozvržením příjmu proteinů a sacharidů ve stravě a vhodnou kombinací potravin.

Jak nejlépe odbourávat tuky a budovat svalovou hmotu?

1) Aby jste mohli odbourávat tuky, musíte snížit hladinu inzulínu a zvýšit hladinu glukagonu, tím že budete konzumovat méně sacharidů a více bílkovin. Poměr sacharidů a proteinů by měl být mezi 1 : 1 nebo 1,5 : 1. Jakmile ovšem snížíte příjem sacharidů, budete mít míň energie. Tento problém vyřešíte tak, že začnete konzumovat MCT oleje. Ty vám dodají dostatek energie a na rozdíl od tradičních tuků nejsou uskladňovány v tukových rezervách.

2) Pokud chcete nabírat svalovou hmotu (zpevňovat tělo), měli by jste usilovat o vyšší poměr inzulínu. Zvyšte proto příjem sacharidů zhruba na 400 - 500 gramů denně. Sacharidové suplementy na bázi komplexního sacharidu maltodextrinu jsou skvělým způsobem jak zvýšit příjem sacharidů.

Zároveň dbejte na dostatečný přísun bílkovin do 1,8g na kilogram tělesné hmotnosti. Z toho zhruba 1 gram by měl být z kuřecího, rybího, hovězího či krůtího masa nebo vaječních bílků. Zbytek mohou tvořit rostlinné zdroje a další potraviny.

3) Nesnažte se extrémně vyloučit sacharidy ze stravy ve snaze odbourávat tuky. Jestliže příjem sacharidů drasticky snížíte, není možné budovat svalovou hmotu či u žen zpevňovat tělo. V těle není dostatek Inzulínu, který je potřebný k transportu aminokyselin do svalových buněk. Tělo proto začne odbourávat vlastní proteiny ze svalů.

4) Rozdělení jednotlivých porcí je také velmi důležité. Jídlo rozdělte do 5 - 6 menších chodů, které by měli obsahovat kombinaci kvalitních proteinů, škrobových sacharidů (především rýže, těstoviny, brambory) a vlákninu.

Tato kombinace zpomaluje metabolismus a tím vám zaručí, že vyloučení sacharidů do krve nebude příliš rychlé, zabraňuje tak nadměrné produkci Inzulínu.

 

 

 

2017 © Vseokulturistice.cz – Všechna práva vyhrazena.